Gyakori vizelés okai a férfiaknál - Az Orvos válaszol

Gyakori vizelés okai a férfiaknál

A fájdalmas vagy a sűrű vizelés okai több mindenre vezethetők vissza, de mielőtt a kutakodásba kezdünk, nézzük meg a alaposan a vizelet színét, állagát, ami sokat segíthet a húgyúti problémák feltárásában és abban, hogy pontosan merre induljunk. A férfiaknál és a nőknél is a vesék feladata, hogy a szervezetben keletkezett felesleges anyagokat eltávolítsák, kiszűrjék, mely vizelet útján távozik.

A vizelet színe és elváltozásai

A vizelet színe általában szalmasárga, tiszta, átlátszó. De vannak bizonyos kórképek, amikor megváltozik a színe, ezért jó, hogyha ismerjük a színváltozásokat kiváltó tényezőket.

• – Színtelen: nagyon híg, alacsony sűrűségű vizelet
  • – Erősen sárga: nagy sűrűségű vizelet, vér jelenléte, bilirubin jelenléte
  • – Vöröses vagy rozsdaszínű: vér, azaz hemoglobin a vizeletben, ám cékla is okozhatja!
  • – Narancsvörös: különböző gyógyszerektől lehet
  • – Kékes-zöld: bakteriális fertőzés végett
  • – Zavaros, opálos: genny, nyák miatt
  • – Habos: magas fehérjetartalom

Hány alkalom felett túl gyakori a vizelés?

A napi másfél és két liter folyadék elfogyasztása mellett körülbelül ugyanennyi mennyiség ürül ki a húgyutakon át. Érdemes tudni, hogy a vizeletünk alapesetben steril. Kórokozók kerülhetnek be azonban a húgycsövön keresztül, vagy felszálló fertőzésként, amit vizelet bakteriológiai vizsgálattal lehet megállapítani. Okai között lehetnek uszodai, húgyúti fertőzések, hideg, megfázás, mely több vizelést ingerel.

24 óra leforgása alatt átlagosan 6-8 alkalommal járunk pisilni, akinek ennél többször kell, tehát gyakori vizelési inger lép fel és sok a vizelet. Ez a sűrű vizelés, amit latinul polyuriának nevezzük. Ilyenkor a vizeletnek a fajsúlya is megváltozik, és általában színtelenné válik.

Egy általános vizelet- és üledék vizsgálatnál megtudhatjuk az alábbi fontos információkat:

• – Vizeletnek a pH-értéke: vegyes táplálkozás esetén és egészséges egyéneknél a vizelet enyhén savas, a pH 5,5-6,5 között mozog. Érdekességképpen a vér pH értéke:7,35-7,45 tehát a vérünk lúgosabb
  • – Vér: a vizeletbe kerülő és széteső vörösvértestek és fehérvértestek is növelik a vizeletünk fehérjetartalmát. Vérvizelés, véres vizelet esetén szinte mindig észlelhető emelkedett szintű fehérjetartalom.
  • – Keton: egészséges egyénekben nem mutatható ki, kivéve éhezéses állapotokban
  • – Bilirubin: ha megtalálható, akkor erősen sárga színt ad a vizeletnek
  • – Urobilinogén: gyógyszerek, vagy a cékla festékanyagai álpozitív eredményt adhatnak; egyébként az epefesték körforgását tükrözi
  • – Glükóz: a vizeletnek a glükózkoncentrációja alapvető információt ad a cukor-és vesebetegség diagnosztizálása során
  • – Fehérje: kis mennyiségben mindig tartalmaz fehérjét a vizeletünk
  • – Nitritszint

Amennyiben cukor is megjelenik vizeletben, az cukoranyagcsere zavarra utalhat, és okozhat sűrűbb vizelési ingert. Ha felmerült a gyanú, terheléses vizsgálat elvégzése javasolt, mely során 2-szer vagy 3-szor vesznek vért orvosi utasítás szerint, ezzel nézve, hogy a kiindulóponthoz képest mennyit emelkedett, netán csökkent a vércukor értéke.

Tehát érdemes otthon tartanunk patikákban kapható vizelet tesztcsíkot, mely segít eligazodni a célzottabb kezelés érdekében.

Esetenként a vizeletnek erős szaga figyelemfelhívó lehet, mint pl. ammónia szag utal a karbamidot bontó baktériumok jelenlétére; míg az édeskés gyümölcs illat a ketontestek jelenlétére utalnak a vizeletben.

Gyakori éjszakai vizelés

A sűrű vizelés lehet fájdalmas is, mely különösen kellemetlen, ha éjszaka jelentkezik fokozottabban. A fájdalmas vizelés okai hátterében a prosztata gyulladása is állhat. Miután konzultált az urológussal, kérheti a PSA – prosztata specifikus antigén vizsgálatát, ami egy egyszerű vérvétel útján történik.

Fontos, hogy vérvizsgálat előtt:

• – tartózkodjunk a házasélettől
  • – ne kerékpározzon
  • – urológiai vizsgálat után 2-3 nappal történjen a vérvétel; mert ezek befolyásolhatják a PSA értékét és magasabb tartományba emelhetik.

Ezt 40 éves kor felett minden évben ajánlott egyszer elvégeztetni! A prosztata gyulladás tünetei mindemellett csípő-égő érzés, fájdalom vizeléskor, együttlétkor is.

Gyulladásra utaló jel, ha eltérés van a  vérképben: megnövekedett sejtszám, és CRP azaz a C-reaktív protein magasabb értéke. Ez a fehérje szolgál az akut fertőzések monitorozására.

A fájdalmas vizelés kezelése

Természetesen először otthoni praktikákat is bevethetünk, ám ha a tünetek 1-2 napon belül nem enyhülnek, akkor forduljon orvoshoz konzultáció és szűrővizsgálat céljából!

Igyon gyógyteát napi 2-3 csészével. A kamilla, cickafark, aranyvessző, árvacsalán mind jó szolgálatot tesznek. Folyadékot vagyis tiszta vizet minél többet fogyasszon, akár 3-4 litert is, hogy kimossa a baktériumokat. A kávé ilyen esetben kerülendő, mert elvonja a vizet a szervezetből, mindemellett növeli a gyulladás kialakulásának esélyét is.

Kamillás ülőfürdő is jótékony hatással bír, mely során egy marék szárított kamillát leforrázunk, majd leszűrünk, és összekeverjük a meleg fürdővízzel. Ilyenkor más adalékanyagot ne rakjon a fürdővízbe! Ezután minél gyorsabban szárítkozzon meg és öltözzön fel!

Vizelési inger vizelés után

A prosztata gyulladás, vagy másnéven prostatitis következtében a húgycső beszűkül, ezért kisebb sugárban folyik, tovább pang a húgyhólyagban, mely a baktériumok melegágya.

Ilyenkor észlelhető:

• – nehezen induló vizelés
  • – vizelés után vizelet csepegés
  • – sűrű vizelés

Lehet akut folyamat, mely tünetei közé láz, hidegrázás is tartozhat, vagy pénisztő környékén jelentkező fájdalom.

Krónikus prosztata gyulladásról akkor beszélünk, amikor visszatérő bakteriális fertőzése van az illetőnek. Lehet egy sikertelen antibiotikum kúra „eredménye” vagy legyengült immunrendszer is okozhatja.

Ezenkívül még kétféle típusa létezik a prosztata gyulladásnak:

• Amikor baktérium jelenléte nem mutatható ki, de panaszok állnak fenn: pénisz, herék, alhasi-és gáttájéki fájdalom. Ez az úgynevezett krónikus kismedencei fájdalom szindróma
  • Az első ellentéte, tehát panaszokat nem okoz, általában egy másik vizsgálat során derül ki. Itt viszont baktérium található a vizeletben. Jelentősen rontja a férfi termékenységet.

Ha a fenti tüneteket észleli magán vagy párján, mindenképp jelentkezzen be urológus szakorvoshoz, aki egy alapos kivizsgálást követően elrendeli a vér-és vizeletnek a vizsgálatát.

Az orvos képalkotó eljárás keretében is megbizonyosodik a prosztata méretéről, illetve manuális vizsgálat is történik, mellyel behatárolható a gyulladás faktora és érzékenységének mértéke is.

Nem szabad megfeledkezni arról, hogy a nehézvizelés oka lehet még a prosztata jóindulatú megnagyobbodása, de a prosztatarák is. Ezért fontos az éves szűrés, tünetmentesség esetén is.

Húgycsőszűkület, neurológiai eredetű hólyagműködési zavar, hólyagkő, hólyagtumor, esetleg idegentest a hólyagban okozhatnak akadozó, szakaszos vizelést.

A hólyagtükrözés, vagy cisztoszkópia során az orvos a húgyhólyag vagy húgycső belső felszínét tekinti át. Ám akut fertőzés során ez a vizsgálat nem végezhető el. Feltétlen tájékoztatni kell a kezelőorvost, ha véralvadásra ható gyógyszereket szed, mert a tükrözés idejére fel kell függeszteni a szedésüket.

Ijesztőnek tűnhet, bár nem az, mert mindez szemkontroll mellett történik, tehát nem „vakon” vezetik a flexibilis csövet a húgycsövön keresztül, hanem a cisztoszkóp optikáján keresztül nézve juttatják be a hólyagba. Ezáltal pontos diagnózis állítható fel, így célzott kezelése válik lehetővé, akár még a korábban nehezebben diagnosztizálható, krónikus esetekben is.

Amennyiben további kérdése merült fel a fájdalmas vizelés kapcsán, vagy szeretne bejelentkezni urológia szakrendelésünkre, akkor keressen minket bizalommal elérhetőségeinken vagy foglaljon időpontot online!

Olvasson tovább blogunkon és tudjon meg többet egyes betegségek tüneteiről, prevenciós lehetőségekről, mi történik a szűrővizsgálatok során és, hogy milyen szakorvost érdemes felkeresnie szükség esetén:

Urológiai szakrendelés

2024.05.16 - csütörtökön a Multiclinicben!

📍 Gyakori, fájdalmas, csípős, véres vizeletürítés
📍 Vizeletvesztés (inkontinencia)
📍 Vizelet színének, állagának megváltozása
     (véres, vagy zavaros, gennyes vizelet…)