Lipidológia szakrendelés, magánrendelés Kalocsa MultiClinic

Lipidológia

A LIPIDOLÓGIA SZAKRENDELÉS JELENLEG NEM ÜZEMEL! Amint újra fogad bejelentkezéseket, jelezni fogjuk itt a szakrendelés oldalán! Türelmüket köszönjük!

A lipidológia a vérzsír-anyagcsere betegségeinek okaival és kezelésével foglalkozik. A lipidológus feladatköre nem csak a vérzsír (lipid) státusz kérdése, hanem magában foglalja a teljes érvédelmet is.

Szakrendelés konzultáció

Lipidológia

Lipidológiai szakrendelés

Milyen panaszokkal javasolt igényelni a lipidológia szakrendelés konzultációt?

Lipidológia jelentése

A lipidológia a vérzsír-anyagcsere betegségeinek okaival és kezelésével foglalkozik. A lipidológus feladatköre nem csak a vérzsír (lipid) státusz kivizsgálása vagyis nem csak a vérben keringő zsírok szintjeinek eltéréseivel foglalkozik, hanem magában foglalja a különböző lehetséges szövődmények megelőzését is, mint például a szív és érrendszeri betegségek.

Mikor érdemes bejelentkezni egy lipidológiai szakrendelés konzultációra?

Nem csak azoknak érdemes felkeresni a lipidológiai szakrendelést akiknek vérzsírszint eltérésük van például a magas vérzsír tünetei miatt, hanem azoknak is, akiknél az átlagosnál magasabb lehet az esélye az érelmeszesedésre. A kóros koleszterinértékek ugyanis relatívak, tehát akinek más kockázati tényezője nincsen, annál a magasabb koleszterinszint is elfogadható lehet, míg emelkedett kockázat, vagy már kialakult érelmeszesedés esetén a laboratóriumi normál tartományba eső érték is kezelést igényelhet.

Fontos megjegyezni, hogy bizonyos betegségek, pl. pajzsmirigy-alulműködés következményeként is kialakulhat magas koleszterinszint, ilyenkor a kiváltó betegséget kell felismerni és kezelni. A kóros vérzsírszintek kezelésének első lépése a vérzsír csökkentése érdekében mindenképpen a megfelelő életmód, az egészséges táplálkozás, a rendszeres mozgás, a dohányzás elhagyása.

Ha az érelmeszesedésnek már konkrét tünete van, vagyis a vérzsír magas tartományban van, akkor már nagyon súlyos a helyzet. Az érrendszer károsodásának tünete lehet többek között a szívinfarktus, a gutaütés, vagy az alsó végtag terhelési majd nyugalmi fájdalma. Ilyen esetekben az ér már évek, évtizedek óta beteg, csak a szervezet még egy darabig képes kompenzálni. Ezért fontos, hogy a kockázatokat még az érszűkület kialakulása előtt felismerjék, és megváltoztassák, ami megváltoztatható. Az átlagosnál magasabb kockázat esetén szűrővizsgálatokkal, pl. a nyaki erek ultrahangos vizsgálata,  lehet felderíteni a tüneteket még nem adó betegségeket.

Fontos megjegyezni, hogy bizonyos betegségek (pl. pajzsmirigy-alulműködés) következményeként is kialakulhat magas koleszterinszint, ilyenkor a kiváltó betegséget kell felismerni és kezelni. A kóros vérzsírszintek kezelésének első lépése mindenképpen a megfelelő életmód, az egészséges táplálkozás, a rendszeres mozgás, a dohányzás elhagyása.

Az érrendszer károsodásának szövődménye lehet többek között a szívinfarktus, a gutaütés, vagy az alsó végtag terhelési majd nyugalmi fájdalma. Előfordulhat, hogy az érrendszer már évek, évtizedek óta beteg, de tüneteket még nem feltétlenül okoz. Ezért fontos, hogy a kockázatokat még az érszűkület kialakulása előtt felismerjék, és kezeljék.

Az átlagosnál magasabb kockázat esetén szűrővizsgálatokkal (pl. a nyaki és végtagi erek ultrahang vizsgálata) lehet felderíteni a tüneteket még nem adó betegséget.

Az Endokrinológiai kivizsgálás menete:

1. Családi, egyéni kórtörténet felvétele.
  2. A beteg fizikális vizsgálata.
  3. Labóratóriumi vizsgálatok ( vérvétel, vizelet vizsgálat ).
  4. Szükség esetén képalkotó vizsgálatok, ultrahang.
  5. Leletek kiértékelése, terápia.